E-course leiderschap

Volg je hart! 5 belangrijke tips voor het najagen van jouw droom: jouw eigen bedrijf!

5 belangrijke tips voor het najagen van jouw droom: jouw eigen bedrijf!


Sinds ik in 2017 BAKKM management & advies ben gestart stel ik mezelf jaarlijkse doelen die aansluiten op waar BAKKM voor staat: impact maken, persoonlijke groei en duurzaamheid. Wat ik heel graag doe, is coachen. In 2021 heb ik een coachingstraject opgezet waarbij ik mensen begeleid die hun eigen bedrijf willen starten, of die met hun (jonge) onderneming willen groeien.


Het is fijn en geeft veel energie om samen aan de slag te gaan. We bespreken de ‘why (klik hier), verwachtingen en ambities. Pakken blokkades, angsten en excuses aan die ontwikkeling in de weg kunnen staan. Ondernemen is spannend en gaat gepaard met onzekerheid. Met vallen en opstaan. Dan is het belangrijk om steeds helder te hebben waarom je doet wat je doet, en hoe de juiste stappen zet om jouw droom (eigen bedrijf) te realiseren.

Zorg ervoor dat je een onderneming neerzet waarin jijzelf volledig tot jouw recht komt, dat jij kan doen wat je het allerliefste doet!

Zoals met alles, raad ik aan om te beginnen met het definiëren van hoe succes er voor jou uitziet. Ja, je hebt misschien wat vage ideeën over "vrijheid", "onafhankelijkheid" en "Ik wil zijn zoals Jeff Besoz of Bill Gates ..." - maar wat hoop je nu echt te bereiken met een eigen bedrijf of in jouw leven?

Als je een duidelijke visie hebt over wat je probeert te creëren, kun je de volgende stappen gaan zetten en blijf je gemotiveerd. Als je jouw visie en doelen maar voor ogen houdt. Ook als het even tegenzit.

Met deze 5 tips heb jij jouw visie straks helemaal helder en bereik jij met jouw bedrijf alles wat jij belangrijk vindt.


1. Ontdek je kernwaarden

Beginnen met jouw waarden lijkt misschien een beetje vreemd, want het gaat toch om jouw bedrijf? Maar let op. Jouw waarden staan absoluut centraal in wie je bent. Ze zijn verankerd in jouw fundamentele overtuigingen, jouw verlangens en leven. En dus ook in jouw bedrijf. Als wat jij doet niet op één lijn ligt met jouw waarden, is het een ondernemersleven dat nooit vervulling zal brengen.

Stel jezelf vragen. Wat waardeer je het meest in je leven? Wat is belangrijk voor jou, misschien wel belangrijker dan voor de mensen om je heen? Beschrijf maximaal vijf waarden, het geeft je een goede houvast.

Deze waarden helpen je om beslissingen te sturen, zowel op het grote geheel als in de dagelijkse praktijk. Ze hebben invloed op het soort projecten dat jij wil doen, het type organisaties en klanten waarmee jij wil werken en hoe je jouw taken gaat uitvoeren. Als je van tevoren jouw waarden duidelijk maakt, voorkom je veel tijdverspilling en worstelingen verderop. Je werkt immers het liefst met mensen die dezelfde waarden delen, dat zijn ook jouw ideale klanten. Zij geven je energie.

2. Vindt jouw passie

Ik ben een groot voorstander van het idee dat je je beste werk doet als je het leuk vindt. Je zult nooit echt gemotiveerd zijn om het werk te doen als je er geen plezier en betekenis in vindt. Vooral als je je eigen bedrijf opricht, zal het moeilijk worden.  Dus zorg ervoor dat je iets creëert waar je van houdt! Dat betekent jezelf goed kennen en weten wat je leuk vindt.

Vind je het heerlijk om zelf een probleem aan te pakken of ideeën uit te wisselen met mensen in een team? Houd je van schrijven of praat je liever met mensen? Wat voor soort werk en projecten vind je het leukst? Met wat voor soort mensen werk je graag? Neem de tijd om dit goed helder te maken.

3. Omschrijf jouw ideale werkweek

Deze is niet sexy, maar vaak zijn de praktische aspecten van het werk belangrijker dan al het gepraat over doel en missie. Een belangrijke reden waarom de vrijheid en flexibiliteit van voor jezelf werken zo aantrekkelijk is, is dat jij aan het stuur zit. Jij bepaalt hoe je je werkweek indeelt. Woon-werkverkeer wil je zoveel mogelijk vermijden, filerijden doe je niet meer. Je kunt jouw zieke kind vroeg van school halen en dan 's avonds wat extra werk doen. Het is fijn om zelf te kunnen plannen. Dus wat zijn de praktische vereisten van jouw bedrijf?

Vragen om over na te denken zijn onder meer: zijn er bepaalde uren dat je wel of niet kunt werken? Hoe is je natuurlijke ritme - wanneer ben je op je best? Wil je lokaal blijven of wil je overal en altijd kunnen werken? Reis je graag naar het kantoor, klanten of wil je op afstand kunnen werken? Wat voor projecten en klanten lenen zich voor de manier waarop jij wil werken?

Wat je niet wil, is dat je je verbindt aan dezelfde levensstijl waaraan je in de eerste plaats probeerde te ontworstelen. Zorg er dus voor dat je nadenkt over hoe jij in de toekomst wil werken en bouw een bedrijf op dat daarbij past.

Ja, je zult een aantal dingen moeten doen die je niet leuk vindt, althans op korte termijn. Maar uiteindelijk wil je een bedrijf opbouwen rond werk dat je wel leuk vindt, zodat je de energie en moeite inbrengt die nodig zijn om het snel naar wens te maken.

4. Creëer een omgeving en de voorwaarden die jij prettig vindt

Gekoppeld aan de praktische zorgen is de context waarin jij gaat werken en hoe jij ervoor gaat zorgen dat je absoluut op je best bent. Denk aan Maslow: als je geen basis hebt van veiligheid en beveiliging, gezondheid en welzijn, kun je onmogelijk streven naar die hogere vervulling van behoeften.

Hoe ga je om met je stress, vooral in het begin als alles nieuw is en de leercurve steil is? Hoe ga je ervoor zorgen dat je jezelf prioriteit geeft? Waar ga je werken - heb je een ergonomische bureauruimte die gescheiden is van andere woonruimtes? Wat voor soort ondersteuning heb je nodig in termen van vriendelijke aanmoediging, verantwoording afleggen en zakelijk mentorschap?

Je zou in de verleiding kunnen komen om te denken: "Oh, ik moet in het begin gewoon heel hard werken en dan kan ik weer een beter evenwicht vinden." Trap niet in die valkuil! Je moet vanaf dag één de basis hebben gelegd, om het bedrijf te ondersteunen en om je als ondernemer en als mens te ondersteunen.

Als ondernemer komt er (straks) een hoop op je af. Het is dan belangrijk om de juiste focus te houden. Laat je niet afleiden, doe zoveel mogelijk waar jij blij van wordt, waar je goed in bent en wat de werkelijke reden is waarom jij voor jezelf bent begonnen. Dit kan betekenen dat jij taken die jou veel energie kosten, waar jij niet blij van wordt of de kennis niet van hebt beter kan uitbesteden. Prioriteer, blijf alert op waar jij je uren aan besteed en of deze acties bijdragen aan jouw doelen. Je hoeft niet alles zelf te doen.

5. Denk lange termijn-strategie

Ik heb ergens gelezen dat we de neiging hebben om te overschatten wat we in een dag kunnen doen en onderschatten wat we in een jaar kunnen doen. Hoe zit het met drie jaar of vijf jaar? Waar wil jij dan staan met jouw bedrijf? Moeilijk te beantwoorden?

In mijn coachingstrajecten stel ik dan de volgende vragen: als ik alles voor je zou kunnen regelen, je alles kan geven waar je voor jouw bedrijf op hoopt, hoe zou dit er dan uitzien? Dit is namelijk jouw echte visie, jouw droom.

Stel alles loopt volgens plan, hoe ziet jouw bedrijf er over 5 jaar uit? Wat is dan jouw rol in het bedrijf? Ben je gegroeid in aantal werknemers, hoe groot is het team of heb je samenwerkingspartners gevonden waar je een tof bedrijf mee hebt ontwikkeld? Ben je meewerkend voorman of manager?  Wil je iets bouwen en jezelf dan losmaken zodat je je bedrijf kunt verkopen en door kunt gaan naar het volgende idee? Of hou je van het werk en wil je het altijd blijven doen, hoe succesvol je het bedrijf ook wordt?

Natuurlijk zijn de antwoorden niet allemaal direct te geven. Maar je wil deze visie altijd in gedachten blijven houden bij het opbouwen van jouw bedrijf, hoe ver weg het vanaf vandaag ook nog mag zijn.  

BAKKM is het adviesbureau, dat organisaties verder helpt. Voor een helder en oplossingsgericht managementadvies bent u bij ons aan het juiste adres. Wij ondersteunen CEO’s, directies, bestuurders, leiders, managers, teams en ZZP'ers bij het invullen van hun organisatievraagstukken. Wij ondersteunen bij "strategische" keuzes binnen organisaties. We doen dit op een transparant en gestructureerde wijze, die gebaseerd is op jarenlange management- en bestuurservaring.